SLUTSHAMING


Stylisten Sascha Lilic om Elie Saabs visning i gårdagens avsnitt av Fashion i Svt:

     "What I like about his design is his perception of feminity. It's very womanly, it's very sexy, but without being old and being to conservative. A sexy lady that doesn't give away to much on the first date."

Det här är visserligen en kommentar som sägs i förbigående och som det inte läggs alltför stor vikt på. Men i det här undergräver ändå Sascha så tydligt den dubbla bestraffningen i porträtteringen av kvinnor som så ofta förekommer i mode, medier och PR. En kvinna skall vara ett sexuellt objekt samtidigt som hon avsäger ett berättigande av, och en rätt att villkorligt utöva, sin egen sexualitet.

För det första: Alltså, hm. Jobbigt om bruden brukar "go there" på första dejten. Innebär alltså att hon har haft sex förut, kanske till och med tycker om det. GILLAS INTE. Hon är ju en såndär fin liten varelse som ska klä sig i långa vita spetsar och skutta fram sådär graciöst och svepande på gatorna eller nej förresten helst ska hon sväva ca 10 cm ovanför marken se ut som femton bo i ett dimhöljt kärr i skogen och ha blå mens. Där har vi en brud.

För det andra: Jag visste inte att det fanns någon jävla klädkod för att förmedla om man vill ligga eller inte. Jag ska inte behöva vara butch för att själv kunna avgöra om jag vill låta någon annan pilla lite - jag ska kunna vara helt bar utan att den rätten tas ifrån mig.
[I det här vill jag bara understryka att jag inte rättfärdigar hur man låter kvinnor figurera i porr eller kampanjer som till exempel American Aparrel, det är en helt annan nakenhet där de har en uppenbar anspelning på sex när de dessutom gör tydligt objektifierande och underlägsna gestaltningar av kvinnor. Man homogeniserar istället kvinnokroppen och använder den i försäljningssyfte, vilket marginaliserar kvinnans roll i samhället.] Men klädseln skall inte behöva vara ett signalement på huruvida man är kåt eller inte, eller huruvida någon annan har rätt att göra den bedömningen. [Take that, Sascha.]

Om det är något som behöver tips på den typen av signaler, närmanden, etc, kan ni fråga göbben häroppe ^.
Trackback
RSS 2.0